Pieni matka Pärnuun

Vietin helatorstain pitkää viikonloppua Pärnussa sukulaisten kanssa. Olen aiemmin käynyt Pärnussa kerran samalla neljän hengen porukalla, mutta siitä on jo muutama vuosi aikaa. Pärnu jäi mieleen viehättävänä pikkukaupunkina, jonne tekee mieli palata uudelleen. Näin siis tein.

Laiva (Tallink Superstar) lähti yhden aikaan, mutta olimme lähteneet matkaan jo aikaisin aamulla, joten suuntasimme heti buffetlounaalle. Se oli varattu etukäteen, mikä kannatti: helatorstain päivälähtö oli täyteen buukattu kaikinpuolin, myös buffetin osalta. Kylmässä pöydässä oli tarjolla mm. erilaisia kaloja, salaatteja, viininlehväkääryleitä, yrttikanaa ja marinoitua kukkakaalia. Söinkin itseni melko täyteen pelkästään kylmän pöydän antimista, joten lämpimästä pöydästä otin lähinnä kanaa tikka masala. Buffettiin sisältyi myös runsas valikoima ruokajuomia: vettä, limsoja, mehuja, viiniä ja olutta. Kaiken kruunasi jälkiruokapöytä, jota varten nälkä heräsi uudelleen: passionhedelmäkakkua, suklaamoussea, pannacottaa, jäätelöä... Matka Helsingistä Tallinnaan kestää vain kaksi tuntia, joten lounaan jälkeen ehdimme nopeasti käydä vilkaisemassa kauppojen tarjontaa tulomatkaa silmälläpitäen.

Pärnussa majoituimme Villa Enessä, joka ei ole varsinainen hotelli vaan külalistemaja. Kotimajoitus kuvaa Villa Eneä hyvin. Villa Ene sijaitsee rauhallisella omakotitaloalueella aivan Pärnun keskustan kupeessa, joten melkein tuntui kuin olisi asunut alueella. Enessä on vain neljä huonetta, joten se on pieni, rauhallinen ja viihtyisä. Ystävällinen isäntä asuu aidan toisella puolella, valmiina auttamaan tarvittaessa. Huone oli siisti ja sopiva meille, kun tarkoitus ei ollut kököttää hotellihuoneessa koko lomaa. Huoneessa on sänkyjen lisäksi vessa ja suihku, pieni pöytä, tv, kahvinkeitin, jääkaappi sekä wifi. Kesällä Enen pihalla voi myös grillata ja istua iltaa. Suosittelen!

Pärnussa on lukuisia pieniä ihania ruokapaikkoja, joten valinnanvaraa riittää. Päätin luottaa pitkälti TripAdvisorin arviointeihin, ja se kannattikin. Ensimmäisenä iltanaa olimme vähän väsyneitä ja kylmissämme, joten kauhean pitkään emme jaksaneet ruokapaikkaa etsiä. Muistin nähneeni Lime Loungen nimen aika korkealla TripAdvisorin listoilla, joten kun se osui eteen, marssimme ovesta sisälle. Lime Lounge on aika tyylikäs cocktaillounge, mutta tunsimme itsemme jopa matkasta ryytyneinä tervetulleiksi. Mie tilasin listalta pastaa & savustettua ankkaa ja kanttarelleja punaviinikastikkeessa. Toinen testasi thaityylistä kanakeittoa. Heti kättelyssä eteen tuli ehkä reissun paras ruokaelämys, sillä ankkapasta oli todella huikeaa. Annos oli myös todella kaunis, kuten allaolevasta kuvasta näkee. Seuralainen kehui keittoaan. Joimme vain vettä, ja lasku molemmista ruoista jäi yhteensä 14 euroon. Pärnun raanavesi on muuten täysin juomakelpoista ja hyvää, joten matkalla ei tarvitse turvautua pullovesiin.

Myös ruokakauppoja Pärnussa on kiitettävästi, ja nyt seuraakin pieni napina: miksi meillä on käytännössä kaksi ruokakauppaketjua? Ulkomailla käydessä tähän havahtuu erityisesti: pieniä ruokakauppoja siellä täällä, osa yksityisiä, osa johonkin ketjuun kuuluvia. Niissä on ihanaa hortoilla ja ihastella erityisesti pikkukauppojen tuoteasettelua. Samaa ei voi sanoa meillä. Ostimme ruokakaupoista paitsi suklaata tuliaisia, myös aamupalaa ja muuta pientä syötävää huoneeseen.
Kyllä, allaolevassa kuvassa on ruokakauppa. Pienenpieni ruokakauppa, jossa oli kumman riittävästi tuotteita sekä kaksi myyjää töissä. Kaksi.

Perjantaina kävimme kahvilla ja kakulla Supelsaksadissa. Supelsaksadia on kehuttu vähän siellä täällä, eikä aiheetta. Ulkopuolelta talo muistuttaa hyvin monia Pärnun taloja: se on vanha ja suuri puutalo, jota ei (vielä) ole kunnostettu ulkopuolelta. Sisältä se on yksinkertaisesti ihana. Vanhassa talossa on monta huonetta sekä kuisti ja piha, jossa voi istuskella herkuttelemassa. Nurkassa seisoo kaakeliuuni, tuolit ja pöydät ovat somasti vähän eri paria ja kauniiksi maalattuja, sohvakin on tarjolla... Tarjoilija kertoi päivän kakkuvalikoimista ja päädyimme valkosuklaa-kirsikkakakkuihin ja cafe latteen. Supelsaksadista saa myös ruokaa sekä drinkkejä. Pärnussa on nimittäin lukuisia kahvila-ravintola-cocktailpaikkoja, jotka ovat auki suurinpiirtein klo 8-22. Niissä voi käydä kakulla ja kahvilla, nauttia kunnon aterian tai ottaa vaikka vain cocktailin. Osa paikoista tarjoaa myös aamiaista. Olisipa kätevää, jos tällaisia paikkoja olisi meilläkin enemmän: vähänkään suuremmalla seurueella liikkuessa ei tarvitsisi erikseen sopia, mennäänkö kahville vai lounaalle, kun samasta paikasta saa molempia. Myös pitkät aukioloajat ovat pelkkää plussaa. Ruokakaupatkin ovat auki jopa klo 23 asti.
Hyppäsin taas sivuraiteille, mutta palataan asiaan: suosittelen käymään Supelsaksadissa. Kakkupalat olivat muistaakseni 3 euroa ja latte 2,50.

Saman päivän iltana kävimme syömässä Cafe XS:ssä, joka on aivan Pärnun keskustan ytimessä. Cafe XS on myös niitä kahvila-ravintola-cocktailpaikka -yhdistelmiä, joita Pärnussa riittää. Täälläkin söimme pastaa (5,50€), jonka kanssa toinen otti talon valkoviiniä ja toinen talon roseviiniä. Hyvää! Täällä, kuten muissakin paikoissa joissa kävimme, tarjoilija oli hyvin ystävällinen ja tilaus onnistui viron, englannin ja vähän suomenkin sekamelskalla.

Seuraavana aamuna päätimme syödä aamiaista muualla, ja suunnistimme Mahedikiin. Mahedik panostaa erityisesti luomu- lähi- ja kasvisruokaan, mutta lihansyöjienkään ei tarvitse nähdä nälkää. Mahedik tarjoilee aamiaista klo 14 asti, ja valitsin listalta kevätomeletin, jonka seurana tuli myös vihreitä kasviksia sekä ilmeisesti kotitekoista raejuustoa sekä cafe latten mantelimaidolla. Seuralaisen annoksessa oli paistettu ankanmuna, prosciuttoa, tomaattia ja tummaa leipää. Nam! Annokset olivat todella kauniit, ja lisäksi ihastuin Mahedikin kahvikuppeihin.

Illalla yritimme syömään suositeltuun Edelweissiin, mutta se oli täpötäynnä. Vaelsimme hetken ja osuimme Steffaniin, jonne menimme pizzalle. Ei Steffanikaan tyhjä ollut, mikä selittyi hyvillä pizzoilla. Pizzalista on pitkä ja lisäksi tarjolla on ainakin pastaa ja burritoja. En saanut hämärässä hyvää kuvaa pizzasta, joten allaoleva kuva on jälleen Cafe XS:stä, jonne menimme vielä pizzojen jälkeen kakulle ja cocktailille.

Seuraavana aamuna oli lähtö edessä. Kävimme vielä viime hetken tuliaisostoksilla Port Arthurissa. Ei liene yllätys, että tuliaiset olivat melko ruokapainotteisia. Koska lähdimme Pärnusta aamupäivällä, ehdimme viettää pari tuntia Tallinnassa ennen laivan lähtöä. Vaelsimme vanhassakaupungissa, kävimme parissa kahvilassa ja nautimme lämpimästä kevätpäivästä.

Pärnu on sopivan kokoinen, kaunis ja viihtyisä pieni kaupunki. Myös ruokamatkailija saa Pärnusta paljon irti, kuten tästä kirjoituksesta ehkä käy ilmi. Pärnussa on myös upeat hiekkarannat, ja monet tulevat kylpylöihin. Vaikka vielä ei ole kesäsää, kävimme katsomassa rantaa ja merta. Pärnussa siis kannattaa käydä, jos tilaisuus tulee. Mie suunnittelen jo seuraavaa matkaa...

1. Olisipa lukenut postauksesi ennen viime viikon matkaa Pärnuun. Tosin kyllä mekin Supelsaksad löydettiin ja ihastuttiin! Samoin Steffanissa syötiin, mutta se olikin tuttu jo aiemmilta matkoilta.

2. Olisipa lukenut postauksesi ennen viime viikon matkaa Pärnuun. Tosin kyllä mekin Supelsaksad löydettiin ja ihastuttiin! Samoin Steffanissa syötiin, mutta se olikin tuttu jo aiemmilta matkoilta.

1. Eikö Supelsaksad olekin ihana! Kiva, että löysitte sinne :) Pärnu on kyllä mukava paikka, ehkä tästä postauksesta on apua sitten tulevien matkojen suunnittelussa :)